Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Attachment behavior --- Developmental psychology --- Human Development --- Family Relations --- Object Attachment --- Parent-Child Relations --- Human Development. --- Family Relations. --- Object Attachment. --- Parent-Child Relations. --- Attachment behavior. --- Developmental psychology. --- Behavior, Attachment --- Parent Child Relationship --- Parent-Child Relationship --- Child Relationship, Parent --- Child Relationships, Parent --- Parent Child Relations --- Parent Child Relationships --- Parent-Child Relation --- Parent-Child Relationships --- Relation, Parent-Child --- Relations, Parent-Child --- Relationship, Parent Child --- Relationship, Parent-Child --- Relationships, Parent Child --- Relationships, Parent-Child --- Bonding, Psychological --- Object Relationship --- Psychological Bonding --- Bonding (Psychology) --- Bonds, Emotional --- Emotional Bonds --- Object Relations --- Symbiotic Relations (Psychology) --- Attachment, Object --- Attachments, Object --- Bond, Emotional --- Bondings (Psychology) --- Emotional Bond --- Object Attachments --- Object Relation --- Object Relationships --- Relation, Object --- Relation, Symbiotic (Psychology) --- Relations, Object --- Relations, Symbiotic (Psychology) --- Relationship, Object --- Relationships, Object --- Symbiotic Relation (Psychology) --- Family Dynamics --- Family Relationships --- Family Relationship --- Dynamic, Family --- Dynamics, Family --- Family Dynamic --- Family Relation --- Relation, Family --- Relations, Family --- Relationship, Family --- Relationships, Family --- Development, Human --- Development (Psychology) --- Psychology, Developmental --- Developmental psychobiology --- Psychology --- Life cycle, Human --- Love --- Transitional objects (Psychology) --- Humans --- Parent-Offspring Interaction --- Interaction, Parent-Offspring --- Parent Offspring Interaction --- Parent-Offspring Interactions
Choose an application
Dit boek beschrijft de resultaten van het eerste omvattende onderzoek naar de opvoeding in Marokkaanse gezinnen in Nederland, gezinnen van verschillende generaties en sociale milieus. Naast moeders namen jongeren aan het onderzoek deel. Opvoeden blijkt ook in Marokkaanse milieus een dynamische praktijk. Het statische en problematische beeld dat in de media overheerst verdient bijstelling. Verandering in waarden, opvattingen en praktijken van opvoeden zijn aan de orde van de dag. Dit geldt de oudere generatie en in nog sterkere mate de jongere generatie. De veranderingen kunnen gezien worden als een proces van acculturatie. Naast verandering hechten de moeders en jongeren evenwel ook aan continuïteit. Mede omdat zij de 'Nederlandse' opvoeding niet in alle opzichten nastrevenswaard achten, houden zij aan centrale waarden vast. Wel veranderen de interpretaties die zij in de praktijk aan deze waarden verbinden. De moeders en jongeren zoeken een nieuwe balans tussen verandering en continuïteit. Daarom kan met recht van de creatie van een nieuw bestaan gesproken worden. Dit proces voltrekt zich met vallen en opstaan en leidt tot nieuwe behoeften aan ondersteuning. De auteur concludeert dat voorzieningen voor opvoedingsondersteuning aan bereik en belang kunnen winnen door in dit proces meer met de opvoeders mee te denken. (Bron: covertekst)
Marokkanen --- interculturele opvoeding --- Nederland --- allochtonen --- intercultureel onderwijs --- 454.6 --- Migranten ; opvoeding --- m --- -Children of immigrants --- -Moluccans --- -Parent and child --- -Child and parent --- Moluccans, South --- South Moluccans --- First generation children --- Immigrants' children --- Second generation children --- -325 --- Child rearing --- Children of immigrants --- Moroccans --- Parent and child --- Child and parent --- Children and parents --- Parent-child relations --- Parents and children --- Children and adults --- Interpersonal relations --- Parental alienation syndrome --- Sandwich generation --- Immigrants --- Child raising --- Children --- Raising of children --- Rearing of children --- Training of children --- Child care --- Child development --- Child psychology --- Development and guidance --- Management --- Training --- multiculturele samenleving --- 325
Choose an application
Zijn ouders, door de natuurlijke band die ze hebben, de beste opvoeders voor hun kind of zijn ze dat juist niet, omdat ze het vreemde in hun kind niet willen erkennen? Op welke wijze is de pedagogiek omgesprongen met enerzijds de verwantschapsband en anderzijds het mens-zijn op zich van het kind? Hoe heeft de pedagogiek deze spanning ervaren en verwoord? En hoe heeft ze die spanning betrokken op de opvoedingsproblematiek? In dit boek wordt ingegaan op deze vragen. De leidende gedachte door de verschillende hoofdstukken is dat de werking van het gezin als opvoedingsmilieu gebonden is aan een bepaalde gezinsnorm: het burgerlijk gezinsideaal. Diverse theorieën en denkers uit tweehonderd jaar modern denken over opvoeding en gezin passeren de revue. Achtereenvolgens wordt de pedagogiek van Rousseau, Pestallozi, Frobel en Schleiermacher besproken. Vervolgens worden twee heel verschillende gezinspedagogieken uit deze eeuw vergeleken: die van Kriekemans en Fink. Een laatste hoofdstuk bekijkt hoe met de onvoorspelbaarheid en openheid van de hedendaagse 'postmoderne' gezinsvormen wordt omgegaan in gezinswetenschappelijke theorieën die stabiliteit en geborgenheid in het gezin erg waarderen- (Bron: covertekst)
#KVHB:Gezinsopvoeding --- #KVHB:Historische pedagogie --- 322 --- gezinsproblematiek --- opvoeding --- 185.5 Opvoeding en ouderlijk gezag --- gezinnen --- 37.018.1 --- 392.3 --- #PBIB:1999.2 --- 664.1 Gezin --- 432.1 --- Albert Kriekemans --- Eugen Fink --- Friedrich Ernst Daniel Schleiermacher --- Friedrich Fröbel --- Gezinsopvoeding --- Jean-Jacques Rousseau --- Johann Heinrich Pestalozzi --- Ouderschap --- 392.3 Familieleven. Familiesystemen. Gezinsleven. Matriarchaat. Patriarchaat. Kinship --- Familieleven. Familiesystemen. Gezinsleven. Matriarchaat. Patriarchaat. Kinship --- 37.018.1 Rol van de ouders in opvoeding. Gezinsopvoeding --- Rol van de ouders in opvoeding. Gezinsopvoeding --- sociale problemen en zorg voor het gezin --- Famille --- Gezin --- Opvoedkunde --- Pédagogie --- gezinsopvoeding --- ouder-kind relatie --- 432 --- ouderschap --- verwantschap --- 433 )* OPVOEDING IN DE PRAKTIJK --- Fink, Eugen --- Fröbel, Friedrich --- Kriekemans, Albert --- Pestalozzi, Johann Heinrich --- Rousseau, Jean-Jacques --- Schleiermacher, Friedrich Ernst Daniel --- gezin en opvoeding --- Evolutie --- Ouders --- 37.018 --- Theorethische opvoedkunde --- Parent and child --- Parent-teacher relationships --- Parent participation --- gezinspedagogiek --- gezinspedagogiek. --- Gezinspedagogiek. --- Education --- Parent and teacher --- Parents and teachers --- Teacher and parent --- Teacher-parent relationships --- Teachers and parents --- Interpersonal relations --- Home and school --- Child and parent --- Children and parents --- Parent-child relations --- Parents and children --- Children and adults --- Parental alienation syndrome --- Sandwich generation --- Children --- Education, Primitive --- Education of children --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Teaching --- Training --- 37.013 --- Geschiedenis --- Kinderen --- Opvoeding --- gezin --- pedagogiek --- #GBIB:IDGP --- 159.92 --- Educational sciences --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Social policy and particular groups --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Pedagogiek en onderwijskunde
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|